Voor wie?

Als alle groepen in de zwemschool doorlopen zijn, kan het zijn dat jouw zoon of dochter door de trainers geselecteerd wordt voor competitiezwemmen.

Je zal eerst kunnen proeven van het competitiezwemmen tijdens een proefperiode. Elementen als technische vooruitgang, uithouding, snelheid, vormspanning, motivatie en mentale weerbaarheid worden dan geëvalueerd. Wanneer deze elementen positief beoordeeld worden door de trainers, wordt de zwemmer definitief toegelaten tot de competitiegroep en kan een licentie aangevraagd worden.

Competitief zwemmen

Eenmaal je voor competitief zwemmen gekozen hebt, verwachten we van zowel de zwemmer als zijn/haar ouders een groot engagement. Het spreekt voor zich dat er enkele afspraken zullen nagekomen moeten worden.

We zetten ze even op een rijtje:

• Er wordt verwacht dat je aan zoveel mogelijk trainingen deelneemt. Per groep wordt een mininum percentage aanwezigheid verwacht. Meer info hierover vind je onder het item Trainingsuren & Trainers.
  • 2 maal per week is er lichaamsscholing. Dit is een essentieel onderdeel van de training. Meer info hierover vind je onder het item Trainingsuren & Trainers. Mis dit zo weinig mogelijk. Indien je op andere dagen ruim op tijd kan zijn, gebruik deze tijd dan om zelfstandig een oefenreeks te doen. Het terras mag steeds gebruikt worden, mits alles netjes wordt opgeruimd.
  • Het is vanzelfsprekend dat wie aan competitiezwemmen doet, ook regelmatig zal deelnemen aan wedstrijden. Voor de licentiehouders worden er tijdens een zwemseizoen tal van wedstrijden ingericht binnen en buiten de provincie. Wij vragen van onze zwemmers dat ze aan minstens 6 wedstrijden deelnemen per seizoen. Wie niet aan dit aantal komt zal eveneens zijn licentie verliezen.
  • We vragen je steeds op tijd te zijn op training (minstens 10 minuten voor de start) zodat materiaal kan klaargezet worden en je zelfstandig (of in groep) kan loszwaaien. Goede zwemkledij + zwembril is een absolute noodzaak.
  • Alle zwemmers met licentie beschikken over een netje met daarin een plankje, pull-buoy, (vinger)paddles en korte zwemvliezen (zoomers).

Flanders Inter Regio Swim Team

Met de competitiegroep nemen we onder FIRST deel aan wedstrijden. FIRST is een samenwerking tussen de zwemclubs van Merelbeke, Oostakker en Zottegem.

Voor elke zwemmer trachten we een wedstrijdkalender op te stellen zodat iedereen op zijn niveau kan deelnemen aan wedstrijden. Zo zijn er de gewone regionale wedstrijden, meerdaagse wedstrijden, Provinciale kampioenschappen (A, B en C), Vlaamse (jeugd)kampioenschappen en Belgische (jeugd)kampioenschappen.